MASKINISTENE: HVORFOR ALT ARBEID SOM ER FARLIG, KJEDELIG ELLER SLITSOMT BØR AUTOMATISERES Thomas Gramstad 1. MASKINISTENES PREMISSER, VERDIER OG MÅLSETNINGER: Maskinistene er et nettverk og en bevegelse som går inn for automatisering av alt arbeid som er kjedelig, slitsomt eller farlig, for å åpne mer plass for det skapende og lekende mennesket. Industriell og post-industriell maskinisme. Eksempler: Andre Gorz: Farvel til proletariatet (1980). Datamaskiner og automatisering, men ikke nettverk. Alvin Toffler, fremtidssjokk og de tre bølgene Bruse. Post-industriell maskinisme: nettverk, AI, nanotech og biopunks. David Pearce: The Hedonistic Imperative: "Genetic engineering and nanotechnology will abolish suffering in all sentient life." (Hedweb.com) Borgerlønn: Minsteinntekt, garantert inntekt, Friedman-modellen. Kriterier for borgerlønn, eller ingen kriterier? I Norge: Tilløp til diskusjon: Venstre, SV, De Grønne og RV. Danmark: Egen borgerlønnsbevegelse (www.borgerloen.dk), som har 7 modeller for borgerlønn. Er Danmark mer hedonistisk enn Norge? Christian Vennerød: Arbeid mindre, lev mer. Hva er glede/lykke? Ataraxia vs. Hêdonê, Epikur vs. hedonisme. 2. DET SKAPENDE OG LEKENDE MENNESKE: Jon-Roar Bjørkvold: Det musiske mennesket; skilpaddens sang. Johan Huizinga: Homo Ludens. Flow Experience (Mihaly Csikszentmihalyi). The Hacker Ethic (Stephen Levy, Richard Stallman) Pekka Himanen: The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age[1] Dydsetikk + estetikk. Moderne epikureanisme. Mindfulness, Beginner's mind, yoga, kampsport, Buddha nature, Ken Wilber Ataraxia og mindfulness 3. TEKNOPOLITISKE PREMISSER FOR MASKINISMEN: Nanoteknologi; nettverk; ekspertsystemer; avskaffelse av knapphet: case: digital overflod og ubegrenset kopiering og spredning, fildeling som praksis, teori og politisk økonomi, "peer-governance"; panarkisme: alle styreformer side om side, f.eks. i form av mikronasjoner eller mange spredte og ulike maktsentre som påvirker hverandre lateralt, men ikke styrer hverandre. Panarkisme som etisk og juridisk prinsipp: frivillighet i alle relasjoner, sammenslutninger og institusjoner, inkludert "frivillig tvang"[2]. 4. TEKNOUTOPISKE BEVEGELSER: Teknokratene, nanososialisme, posthumanisme, extropianisme, transhumanisme (1. libertariansk; 2. demokratisk), singularitarianisme Proactionary principle (se vedlegg) Euroteknokratene: Empathy and the Planet Premisser: Holonisk organisering, postindustrialisme, informasjonssamfunn, nettverksøkonomi, overflod; evt. bioteknologi, kyborger, posthumanisme, men også økologisk og global bevissthet (euroteknokratene). 5. RELATERTE EMNER SOM INNGÅR I MASKINISMENS TEKNOKULTURELLE VERDENSBILDE OG KJERNEVERDIER: I. The Overview Effect: Spirituell oppvåkning ved å observere jorda fra verdensrommet: "a profoundly transformative phenomenon experienced by several of the astronauts during space flight." "According to author Frank White, The Overview Effect, "is the experience of seeing the earth from a distance...and realizing the inherent unity and oneness of everything on the planet. The Effect represents a shift in perception...from identification with parts of the Earth to identification with the whole system."[3] Astronaut Edgar Mitchell i Oslo juni 2007: Sivil romfart kan stimulere en global fredsimpuls. Washington Conference To Examine Impact Of Civilian Space Travel On Culture And Economy - første gang juli 2007. II. Kunstig intelligens og "non-anthropocentric personhood theory". III. Singularitet 6. MASKINISME I SCIENCE FICTION, NOEN FÅ EKSEMPLER OG RETNINGER: Både utopiske og dystopiske retninger. Cyberpunken og dens arvtakere. Cory Doctorow, Ken McLeod, Charles Stross, Kim Stanley Robinson. Star Trek, The Culture. Psychohistory. Technomages (Babylon 5). Singulariteter; omega-punkt; Gaia-tesen: levende planeter; Digitalism: God is the Machine NOTER: [1] According to Himanen, the three main features of hacker ethic are: * enthusiastic, passionate attitude to the work that is enjoyed * creativity, wish to realize oneself and one's ability, often in teams that are formed spontaneously (project orientation) * wish to share one's skills with a community having common goals, along with the need to acquire recognition from one's "tribe"; one is motivated by inner zeal rather than external awards: the fruits of one's work are donated to everybody for their advances and further developments [2] http://en.wikipedia.org/wiki/Panarchism http://en.wikipedia.org/wiki/Panarchy http://www.panarchy.org/zube/toanarchists.1986.html [3] http://www.space-travel.com/reports/Washington_Conference_To_Examine_Impact_Of_Civilian_Space_Travel_On_Culture_And_Economy_999.html ---- Thomas Gramstad thomas@maskinistene.no www.maskinistene.no